Повернення на службу

121973У парламенті наголошують, що позбавлення помічників суддів статусу державних службовців може відкрити перед ними «комерційні» перспективи та призвести до зростання корупційних ризиків у судах. Хоча, можливо, така аргументація — відволікаючий маневр, який має зберегти за помічниками їхні нинішні гарантії.

Невиправдане пониження

 

Уже 1 травня цього року набуде чинності закон «Про державну службу». Відповідно до його положень, особи, які обіймають посади помічників суддів у судах усіх видів юрисдикції, а також наукових консультантів у Конституційному Суді, втратять статус держслужбовців.

 

Ухвалений наприкінці минулого року документ ще на етапі підготовки викликав критику і застереження саме через позбавлення помічників суддів їхнього статусу. «Законодавча пропозиція щодо виведення зі сфери дії закону помічників суддів є необґрунтованою», — наголошував голова Державної судової адміністрації Зеновій Холоднюк. Зокрема, він указував, що міністри та нардепи, чиїх помічників також пропонувалося позбавити статусу держслужбовців, є політиками, на відміну від суддів.

 

Так само на недоречності обмеження статусу помічників суддів наголошували експерти головного науково-експертного управління ВР. «Дію цього закону пропонується поширювати на посади в апараті судів і водночас не поширювати її на помічників суддів, які здійснюють функцію правосуддя», — зазначали вони у своєму висновку.

 

Із цього ж приводу виникали риторичні запитання і в самих помічників суддів. «Незрозуміло, як усі інші працівники апарату (секретарі судових засідань, консультанти, судові розпорядники тощо) відповідно до законопроекту є державними службовцями, а помічник судді як працівник органу державної влади, який займається безпосередньою роботою щодо забезпечення виконання функцій держави щодо здійснення судочинства, підготовки справ до розгляду та проектів рішень, може не бути державним службовцем», — ішлось, зокрема, у заяві помічників суддів Вищого адміністративного суду. Отже, запровадження змін, на їхню думку, призведе до дискримінації та обмеження прав, а значить суперечить Конституції.

 

Як зазначали у ВАС, багато помічників суддів обирали цю професію саме через приналежність її до державної служби, що давало певні соціальні гарантії, впевненість у майбутньому. Як розповідали помічники суддів, запровадження змін може спричинити те, що вони залишать свої посади і третя гілка влади втратить кадри.

 

Інший підхід

 

Як показали результати голосування щодо закону, більшість нардепів не прислухались ні до зауважень експертів, ні до попереджень працівників апарату. Водночас парламентарям запропонували повернутись до питання й відкоригувати акт.

 

Нардепи Артем Ільюк та Олег Кулініч (обоє — члени депутатської групи «Партія «Відродження») підготували проект «Про внесення змін до «Прикінцевих та перехідних положень» Закону України «Про державну службу» (щодо запобігання корупції у судовій системі)» (№4076). В ініціативі пропонується доповнити перелік державних службовців, на яких поширюється дія закону, помічниками і науковими консультантами суддів КС, а також помічниками суддів загальних судів.

 

У пояснювальній записці до проекту немає жодного слова про те, що недавно ухвалений закон обмежує права працівників апарату, суперечить нормам Конституції чи може призвести до відтоку кадрів. Замість цього автори документа вказали, які неоднозначні можливості відкриються перед працівниками апарату і які це може мати наслідки, зокрема, як зрозуміло з назви законопроекту, у вигляді корупційних ризиків.

 

Парламентарі наголошують, що на помічників суддів не поширюватимуться обмеження, пов’язані зі статусом держслужбовця. Як наслідок, помічником судді зможе стати його близький родич. До того ж помічники отримають можливість поєднувати свою роботу з іншими видами оплачуваної діяльності, наприклад надавати юридичні консультації або ж здійснювати підготовку позовних заяв, які згодом розглядатимуться в тому ж суді, де він працює. «Таке сумісництво з великою ймовірністю може мати шкідливий вплив на об’єктивність та незалежність суду», — роблять висновок парламентарі.

 

Більше того, помічники суддів, зазначають народні обранці, зможуть брати активну участь у політичній агітації та вчиняти інші дії, які свідчитимуть про їхнє особливе ставлення до певних політичних партій. А також отримають право страйкувати. Такими діями, підкреслюють ініціатори змін, помічники завдадуть шкоди авторитету суду, в якому працюють.

 

Крім цього, нардепи звернули увагу на певні труднощі, які найближчим часом можуть виникнути у всієї системи судочинства. Закон «Про державну службу» містить норму про те, що під час виконання своїх обов’язків держслужбовець не зобов’язаний виконувати доручення працівників патронатної служби. «За таких умов справу з архіву помічнику судді можуть і не видати, оскільки працівники суду, відповідальні за ведення архіву, збережуть статус держслужбовця, а помічники судді — ні», — попереджають парламентарі.

 

Можливо, автори ініціативи свідомо змістили акценти критики нововведень і після того як попередні аргументи не дали результату, використали альтернативний підхід. Щоправда, гарантій того, що ці доводи почують у сесійній залі, також ніхто не може дати.

 

Євген БЕРЕЗОВСЬКИЙ

Запрацює адміністрування реалізації пального

121900Із 1 березня запроваджується Система електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП), через яку юридичні особи та фізичні особи – підприємці, які здійснюватимуть реалізацію пального, зможуть зареєструватися як платники акцизного податку з реалізації пального до початку здійснення реалізації пального.

Уряд урегулював питання обов'язкового держстрахування

121875Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, в установленому порядку видаватиме ліцензії на проведення 2 видів страхування: обов’язкового державного страхування та обов’язкового особистого страхування.

Що робити, якщо ви купили неякісний товар - юрист із Закарпаття

obuv 2 144502621421 article image620x375Як діяти, якщо ви придбали неякісний товар, пояснює закарпатський юрист. Час від часу у ЗМІ з’являються повідомлення про неякісну продукцію, яку продають у наших магазинах.

 

Ось, до прикладу, в Закарпаттілише впродовж останнього місяця інфопростір сколихнули дві такі резонансні події. Спершу жителька Мукачева знайшла у курячому філе скляну ампулу. Потім житель Ужгорода придбав у місцевому супермаркеті пельмені з протухлим м’ясом.

 

Якими є межі правомірної поведінки споживача у таких випадках та як захистити своє право на безпечну та якісну харчову продукцію, читайте у спеціальному матеріалі ProZak.

 

Перш за все слід зауважити, що жоден державний контролюючий орган не зможе змусити виробників та продавців харчової продукції дотримуватися вимог законодавства (у т.ч. в питаннях безпеки та якості товарів) таким чином, як це можуть зробити самі споживачі. Чим прискіпливішим буде контроль з боку споживачів, тим більшу відповідальність відчують власники магазинів. Але для цього споживачам потрібно знати свої права та вміти їх захищати.

 

Почнемо з того, що відповідно до статті 50 Конституції кожному гарантується право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена (у т.ч. не може бути віднесена до категорії комерційної таємниці). Останнє також передбачено постановою КМУ №611 «Про перелік відомостей, що не становлять комерційної таємниці». Тому будь-які заборони в магазинах та супермаркетах на фото- та відеозйомку є незаконними. Сміливо ігноруйте ці заборони, але лише в межах торгівельних залів, які за законодавством визнаються громадським місцем.

 

Це, зокрема випливає, з положень статті 1 Закону «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»: «громадське місце — частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна або відкрита для населення вільно, чи за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу». Тобто фото- та відеозйомку при цьому не можна проводити без дозволу власника у службових та інших допоміжних приміщеннях поза межами торгівельного залу.

 

Жоден охоронець не в праві відібрати у вас ваш мобільний телефон, фотоапарат, відеокамеру. Такі дії охоронців чи інших працівників магазину можуть бути кваліфіковані як грабіж (відкрите викрадення чужого майна, поєднане з насильством, яке не є небезпечним для життя і здоров’я, або з погрозою застосування такого насильства – ч.2 статті 186 Кримінального кодексу) або  розбій (напад з метою заволодіння чужим майном – ст.187 КК). У випадку виникнення подібних конфліктних ситуацій викликайте поліцію.

 

Разом з тим будьте обережні при поширенні інформації (через ЗМІ, соцмережі тощо) та пам’ятайте про презумпцію невинуватості. Зокрема не можна звинувачувати конкретного виробника, магазин, торгову мережу у продажі неякісної продукції, доки їх вину не буде доведено у передбаченому процесуальним законодавством порядку (тобто доки не буде рішення суду, або рішення контролюючого органу про накладення штрафу чи застосування інших санкцій щодо порушника). Інакше проти вас можуть подати позов до суду щодо спростування недостовірної інформації (в контексті статті 277 Цивільного кодексу будь-яка негативна інформація про особу вважається недостовірною, якщо її достовірність не доведена в процесуальному порядку) та відшкодування моральної та матеріальної шкоди, завданої діловій репутації суб’єкта господарювання.

 

Це означає, що поширювати інформацію про факти продажу неякісної продукції у магазинах вашого населеного пункту чи регіону можна і навіть потрібно, щоб про це дізналися й інші споживачі. Однак не слід при цьому одразу оприлюднювати назву виробника, магазину чи прізвища людей, яких ви вважаєте винними. Таку інформацію з відповідними матеріалами ви можете передати лише правоохоронним та контролюючим органам (зокрема Державній службі з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів) для вжиття відповідних заходів реагування та притягнення винних до відповідальності в порядку, передбаченому законодавством.

 

Ще один важливий момент, який стосується поширення фотографій та відеоматеріалів, на яких видно обличчя конкретних людей (продавців, менеджерів, власників магазинів і т.д.). За загальним правилом (ч. 1 статті 308 ЦК) фотографії та відеоматеріали, на яких зображено фізичну особу можуть бути поширені лише за її згодою. Однак відповідно до ч.3 статті 308 Цивільного кодексу фотографія може бути розповсюджена без дозволу фізичної особи, яка зображена на ній, якщо це викликано необхідністю захисту її інтересів абоінтересів інших осіб. Тобто поширення фотографій, на яких зображені фізичні особи, без їх дозволу можна обґрунтовувати необхідністю захисту інтересів споживачів на доступ до достовірної інформації про стан та якість харчових продуктів. Однак для того, щоб уникнути зайвих звинувачень у свій бік, це слід робити лише у крайніх випадках, коли продаж такими особами неякісної продукції справді може становити серйозну небезпеку для інших споживачів.

 

Поводити себе слід спокійно та впевнено, не піддаючись на провокації з боку продавців та іншого персоналу магазину. Занадто емоційною поведінкою, а, особливо, різкими висловлюваннями, нецензурною лайкою, погрозами і т.п. ви ризикуєте самим бути звинуваченими у хуліганстві. Тому не вступайте у словесні перепалки з охоронцями, продавцями, касирами та іншим допоміжним персоналом магазину чи підприємства. Розмову щодо фактів продажу неякісної продукції варто вести лише з представниками адміністрації магазину (директором, менеджерами, завідувачами відділів тощо), тобто з тими людьми, які офіційно та в першу чергу несуть відповідальність за якість своєї продукції. Полеміка з іншими працівниками магазину навряд чи принесе позитивні результати. Найбільш ймовірно, що лише зіпсуєте собі нерви і при цьому ризикуєте бути спровокованими на зайвий конфлікт, в якому вас можуть зробити винним.

 

І наостанок ще одна важлива інформація для споживачів. Відповідно до п.10 ч.1 статті 64 Закону «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харових продуктів» обіг непридатних харчових продуктів тягне за собою накладення штрафу на юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців у розмірі від 5 до 8 мінімальних заробітних плат із відкликанням та/або вилученням з обігу таких харчових продуктів.

 

Наведена у цій статті інформація та поради споживачам не є вичерпними, бо їх неможливо вмістити лише у одній публікації. Тому в подальшому ProZak продовжить тему захисту прав споживачів. А для наших найбільш правосвідомих читачів залишаємо кілька корисних лінків для більш детального ознайомлення:

 

Закон « Про захист прав споживачів»

Закон « Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»

Закон « Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо харчових продуктів»

 

Джерело: Pro Zak

За образу України – до в’язниці

535435435Парламенту пропонують установити кримінальну відповідальність за публічну наругу та образу на адресу України як суверенної держави, а також історичної пам’яті українського народу.

АНТИКОРУПЦІЙНЕ БЮРО ФОРМУЄ ДОСЬЄ НА 1,5 ТИСЯЧІ СУДДІВ

121606Інформація буде використана для реєстрації кримінальних проваджень, якщо будуть ознаки злочину, та для передачі до Вищої кваліфікаційної комісії суддів та Вищої ради юстиції.

Дозвіл суду для трансляції процесу стане непотрібним

121429Учасники судового процесу, інші особи, присутні на відкритому судовому засіданні, представники ЗМІ можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео- та аудіозапис, трансляцію судового засідання без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, установлених законом.

Щодо змін до Конституції України

fe9e7e1be29a80c14eabe9c24e0f1c86Запропоновані зміни до Конституції України в частині децентралізації влади та судової реформи не відповідають конституційним нормам і національним інтересам українського народу з таких причин:

 

1. В Україні з 2014 року триває війна з Російською Федерацією (московсько-путінським режимом), хоча формально органами державної влади війна і неоголошена. В умовах війни, у будь-якій її формі, внесення змін до Конституції держави є недопустимим, що, зокрема, передбачено ч. 2 ст. 157 Конституції України.

Як отримати ліцензію на освітню діяльність?

121195Кабінет Міністрів України затвердив ліцензійні умови провадження освітньої діяльності закладів освіти, якими встановили нові організаційні, кадрові та ліцензійні умови для шкіл, технікумів, вищих навчальних закладів та закладів дошкільної освіти.

КСУ схвалив судову реформу

121185Конституційний Суд України оприлюднив  висновок щодо відповідності законопроекту про внесення змін до Конституції (про правосуддя) вимогам ст. 157, 158 Конституції. Як і очікувалося – висновок був позитивний.

us1

Популярні новини

9 грудня, Преосвященніший Віктор (Бедь), єпископ Мукачівський і Карпатський, керуючий Карпатською єпархією Української Автокефальн...
Із 1 по 10 грудня на Закарпатті очікується холодна, волога і хмарна погода з опадами. Найскладніші умови – в гірській частин...
Продовжуються роботи з капітального ремонту тротуару на проспекті Свободи в Ужгороді – від повороту до обласної лікарні і до...
Усі новини...

Останні коментарі

Sape plugin info: Не заполнено поле - sape user в параметрах плагина.

Всі права застережено. "Срібна Земля 2014"

Про нас | Зворотній зв’язок | RSS