Михайло Белень: Творче кредо – це пошуки Істини зі споконвічної Краси!

Untitled 1

Михайло Белень – відомий український скульптор, художник, педагог, і представляти його широкій громадськості немає потреби.

 

Скульптор Михайло фанатично любить образотворчість, тому він стався співзвучний часові. Це універсальний митець, динамічний, скрупульозний і витонченийакадемічний скульптор. Маєстатичний, вишуканої майстерності медальєр, класичногоґатунку портретист і графік. Науковець і дослідник народної етнокультури Карпат. Письменник, журналіст, дизайнер.

 

Не казати про творче кредо митця — означає бути нещирим і приховувати правду його мистецтва. Багатогранність і різносторонність талантів бойка Михайла Беленя гідно оцінена видатними діячами культури сучасної України.

 

Митець захистив дисертацію на ступінь доктора мистецтвознавства, дістав званнязаслуженого художника України та професора Української богословської академії іменісвятих Кирила і Мефодія (нині – Українськабогословської академії), у численних часописах і журналах виокремлені справедливідумки низки авторів, що у всебічностях професіоналізму, інтелектуального розвитку серед художників сучасностіскульптор насправді сягнув певних вершин утворчості.

 

Пан Михайло – непохитна і цільна натура, зайнятий у праці горянин-бойко. Світогляд, предметність, аналітичність, виокремленість, прагматизм і безмежна любов до історії рідного краю зробили митця не тільки втіленням яскравої індивідуальної творчості, але і мудрим філософом-сучасником. Про це свідчать написані ним книги,зокрема величезна дослідницька праця «Карби віків», яка найближчим часом вийде у світ. Це афоризми, поезія, наукові статті, портрети творців Карпатської України, діячів світової культури та європейської педагогічної науки;етнографічні дослідження Карпатського ареалу;різноманітні портрети особистостей культури сучасності;символи і космогонічність у народному та слов'янських витоках сакрального мистецтва;семантика, логографія, символіка і знаковість зі світових культур.

Глибоко усвідомлюючи системність образотворчих перевтілень у власній душі, скульптор переосмислює духовність надбань, які еволюційно творилися людством відколи існує світ, що є головною щоденною молитвою для автора. «Історія виставляє свої рахунки, а фальшивомонетники роблять своє». «Заїзджих кривдників, фальсифікаторів, зокрема щодо культури, більшає й більшає, а справедливість історизму в Небо кричить» (Михайло Белень – далі М.Б.).

 

Із Михайлом Олексійовичем можна вести цікаву розмову в площині передбачуваної, дещо загадкової філософської лінії, розкриленої, йому ж притаманні світ оглядності потаємністю.., цілковитістю глобального розуміння не тільки історії світового образотворчого мистецтва, але й системності проблем образотворення, які ніколи не зникатимуть, як і феномени Природи, в яких людина може тільки навчатися бути людиною в цьому проблемному і грішому світі…

 

М.Белень не старається переконувати чи нав'язувати щось особисте... Логіка його звершень, поміркованості, розсудливості, без сумніву, серед митців виокремлюється енциклопедичністю знань, вливається в узагальненість і всебічність почуттів гармонії, найтонші струнидушіз великою людяністю торкаються філософсько-біблійної правди і справедливості.

 

Про історію і мистецтво у Карпатськім краї митець говорить із надзвичайною гордістю й одночасно з внутрішнім душевним болем. Скульптора понад усе непокоїть те,що нинішній техтнократичний шлейф (він неминучий за законами розвитку і прогресу) «занесеного» інформативним простором пустопорожнього модернузнівельовує чи пак робить навмисно паратизацію святого, автохтонного, національного. І все це небезуспішно... ворожнечість робить все...

 

Поетапно, навіть свідомо знищується етнокультурне, пракультурне, національне коріння, яке збереглося тисячоліттями у Карпатському краї. Зрозуміло, що на противагу змінам життєвих цінностей (цивілізаційність розвитку, світовий бізнес, військові доктрини, узурпація влади диктаторами та політиками, потоки криміналітету і Вічна Мудрість над псевдоголовами) –віра у Бога. Останнє дещо пригальмовує пришвидшене самознищення ортодоксів в усіх галузях сучасного життя.

 

Слухаючи пана Михайла, я записував його влучні та мудрі думки про світидуховності на слов'янських землях:

  • - «Час пожирає все, невже це основа всіх вічних змін і жорстокості?...»
  • - «Практичне самовизначення українства – це глибинний вияв слов'янського культурологічного, етногенезисного універсуму у сакральності, космогонічності, всюдисущої приналежності народно епосного духу».
  • - «Незнищенність генія завжди була і є прихована у просто людяності. Нам не потрібно шукати синтези між Сходом і Заходом індоєвропейства – краще б завершувати і поглиблювати гармонію синтезу, яку залишили пращури».
  • - «Вічносуще завжди говоритиме мовою архетипів Істини, а декому надто хочеться, щоб страх тотемний вселити у страх Любові».
  • - «Світоосягнення є світоосвоєнням ознак спорідної буттєвості праетногенезисів і до ідентифікації автотенності націй, яке чітко прослідковується у поліхромних і монохромних розписах керамічного посуду VII–III тис. до н.е. – Трипілля».
  • - «Виникнення символів і форм: хрест, шар, коло, зірка, квадрат, куб і трикутниквідбувалося одночасно на всіх континентах світу. Теж саме простежується у виникненні космогонічних знаків (пещерні, наскельні розписи) » (М.Б.).

 

Із прочитаного у пресі про творчість Михайла поціновувачі мистецтва, патріоти, знавці-професіонали всіляко підтримують скульптора, добре розуміючи, які процеси взаємовпливів, взаємозбагачення культур, що творилися на південно-західних землях Європи, і які в душі відстоює автор на Закарпатті, без яких немислимий рух уперед. Знаємо великих українських талантів, однак «ділки» мистецтва знівельовують, перерізують святе, топчутьсяна місці і мавпують, і що з того?..

  • - «Генетична, історична пам'ять схильна пробуджуватися й через тисячоліття; це неповоротний, непроминальний хрест – опора в образотворчому мистецтві,хрест, вякому міститься незбагненна нескінченність опори гармонії Краси».
  • - «Як кажуть розбещенівсеславою конформісти про псевдолітературу: немає сенсу полемізувати– мистецтво жвічне!» (М.Б.).
  • - «Пам'ятки матеріальної та духовної культури є віковічною спадщиною розвитку в художніх ремеслах і в маленькому світі Бойківщини на Закарпатті. Однак є велика кількість збережених народновжиткових мистецьких речей, аналогів яким і досі не знайдено в жодному регіоні Західної України. Нині ведуться пошуки в курганах і могильниках, тому трансформація, трансплантація (поза чуженаціональними інвазіями) неодмінно залежні об'єнуюючими генетичними концепціями людини у смислотворчості ідей» (М.Б.).

 

Звісно, аби краще заглибитись у те, про що говорить скульптор, пропонуємо усім тим, хто любить еволюційність світових культур, порозмірковувати через історизм витоків над таким:

  • - «Подорож у часі... Людство у майбутньому повторюматиме минуле. Ми, – Людство, – що можемо, окрім святої духовності, запропонувати паралельним світам зі Всесвіту?»
  • - «Самодури, кар'єристи і диктатори були й будуть, однак культура носить у собі всі можливості говорити з Вічністю останньою» (М.Б.).

 

А ще Михайло підкреслює: «Реальність і міфи, Колесо вчення. Субстанційність пізнання і виникнення новітніх думок – нас ділить Нескінченний Час... Хто керує Нескінченністю і Рухом?» «Мудролюбність – це власний мікрокосмос, ранок розкутої душі, скарб місіонерів волі...» (М.Б.).

 

А тепер вдумайтеся, як, про кого і що повинен творити професійний художник сьогодення для майбутнього, щоразу нагадуючи живучим: предки наші лежать у землі, по якій ходимо і грішимо... «Художник як творча особистість повинен усвідомлювати про існування в духовному світі легенди, містицизму, чорної і білої магії, заклинань, шаманства, окультності... Паранормальні явища, яких без внутрішньої духовної медитації не пізнати... Духовне зцілення має свій постійний рух». «Слово, яке зійшло з Неба, прийшло для перемоги!» (М.Б.).

 

Слухняність лицемірної поведінки призводить нині у рабство, говорить Михайло. «Хто придумав лабіринти і хто ж модернізує?.. Інтернетизація, світове електронне павутиння зробило величезну кількість зомбованих бовдурів ще більшими спекулянтами на тлі Земних Сил живої природи Людства» (М.Б.).

У колі друзів Михайла Беленя називають щедрим філософом майбутнього. Багато є такихколег по мистецтву, які потайки заздрять, але очевидно його творчі здобутки говорять самі за себе.

 

Скульптор уперше масштабно в образотворчому мистецтві Закарпаття створив цілігалереї (скульптура, графіка, медальєрне мистецтво) портретів найвидатніших світочів Карпатського краю. До кожного із них написав статті. Автором виготовлено понад п'ятсотмедалей. Низка медалей поповнила Ватикан, Третьяковську галерею, Державний «Ермітаж»,Петербурзький монетний двір у Росії, а також десятки музеїв України.

 

Найбільшимуспіхом автора було створення серії медалей, присвячених руху «Всесвітніх молодіжнихфестивалів», починаючи з Празького 1947 року і по Московський 1985 рік.Авторський тираж отримали керівники делегацій зі 130 країн світу, поповнивши своїпопередні колекції фестивальних рухів.

 

Усе, про що читав і що вивчав у двох академіях, бачив митець у великих європейських музеях. Від Фінляндії до Єгипту – все об'їздив. Маючи щирогодруга – лікаря і колекціонера мистецтв, який працював у найбільшому госпіталі «Авіцени» вПарижі, зумів відвідати шістдесят музеїв великого космополітичного мегаполіса.У всесвітньовідомий «Лувр»митець ходив десять днів підряд, аби побачити все, що йогоцікавило.

 

На сьогоднішні пан Михайло розробив понад сто композицій у своїй знаменитій серії («Графічні аркуші») – «Людина, Світ Душі і Всесвіт». Мені приємно слухати й аналізувати гіпотези про паранормальні явища та паранормальну віртуальність філософських думок, про вічні закони Буття і Небуття художника-філософа: «Народження і Смерть на цій Землі людським розумом не ревізуються». «Мені не потрібно відстоювати себе у мистецтві – я певною мірою у ньому стався».

«Скажімо, умовно, із сотні віршів, присвячених Вічній Весні людського кохання, один із них найкращий, філософський, пронизаний вищими цінностями духовності людини. Зрештою, тільки великою працею можна надолужити світоглядні прогалини, наповнюючи себе безцінними знаннями, які залишили нам геніальні митці минулого. Інакше неможливо себе реалізувати перед майбутнім художником-філософом» (М.Б.).

 

Я не можу не погодились із думками знаного митця. Мені важко перерахувати назви художніх творів у його роботі. Всі вони, на мій погляд, художньо-мистецьки довершені.

 

Спілкуючись із інтелігенцією краю, помічаю, як всі ніби в один голос відгукуються позитивно про Михайла Беленя. Хто ж не знає про цього художника – кривить душею або ж черствий до історії Карпатського краю. Повертаючись із майстерні Михайла та його дружини Магдалини, теж універсальної художниці, подумав: і треба такому статися по волі Господній, щоб цей тандем професіоналів був настільки масштабно талановитим і різностороннім у мистецтві!

 

Микола СТОРОЖЕНКО,художник-монументаліст, графік, живописець, лауреат Національної премії України ім. Т. Г. Шевченка, академік-секретар Академії мистецтв України,професор Національної академії образотворчого мистецтва та архітектури, народний художник України,

м. Київ,

28.03.2007р.

Додати коментар


Захисний код
Оновити

us1

Популярні новини


Warning: filesize() [function.filesize]: stat failed for http://i1.ytimg.com/vi/NiSb6hro8Kg/hqdefault.jpg in /var/www/vh-6373/data/www/sz.uz.ua/modules/mod_junewsultra/img/phpthumb.class.php on line 3375
Президент України Володимир Зеленський на переговорах лідерів "нормандської четвірки" в Парижі змінив порядок денний, висунувши пи...
Українці можуть відповідати на запитання на спеціальних дільницях чи дочекатися переписувачів, які ходять по будинках.
Глава Росії Володимир Путін на переговорах у "нормандському форматі" з президентом України Володимиром Зеленським зманіпулював, го...
Усі новини...

Всі права застережено. "Срібна Земля 2014"

Про нас | Зворотній зв’язок | RSS